Problemet med långvarigt stillasittande

Som jag skrev i inlägget ”Vad är träning?” så innebär att vara fysisk aktiv inte bara att man tränar. Utan de flesta kroppsliga rörelser som vi utför under vår vakna tid är vardagsrörelser (städning, trädgårdsarbete, kortare promenader, rörelser i arbetet osv.).
Det så stort fokus på träning idag så det är lätt att tro att hur vi rör oss i vardagen inte är så viktigt. Senare tids forskning visar att detta är en helt felaktig uppfattning. Även om man tränar regelbundet så har det stor betydelse för hälsan vad man gör mellan sina träningspass.Långvarigt stillasittande

Sverige är idag ett av världens mest stillasittande länder och vi sitter i snitt 9 timmar av vår vakna tid. Vi lägger idag allt mindre tid på vardagliga aktiviteter som gräsklippning, dammsugning osv. Försäljning av teknisk utrustning som tex robotar och annan som skall utföra sådant åt oss ökar.
Men vad gör vi då istället?
Jo, vi lägger allt mer tid framför TV:n eller datorn och vi tar gärna bilen för att transportera oss även kortare sträckor. Vi lever i en slags ”sittkultur” där det finns soffor, stolar och bänkar överallt. Eftersom vi är skapta för att röra oss, tror jag alla förstår att denna utveckling inte är bra för hälsan. Om vi istället kunde vända detta till en ”ståkultur” skulle hälsovinsterna bli enorma.
Det är inte stillasittandet i sig som utgör de stora hälsoriskerna, utan problemet är de långa stunder vi sitter och som är så vanligt idag. Dessutom är man i princip lika inaktiv när man sitter som när man ligger. Det beror på  att de största muskelgrupperna i kroppen (lår, rumpa, bål) som är inaktiva och detta påverkar framförallt energiomsättningen som är viktig för vårt välmående.

Man räknar idag med att själva stillasittandet orsakar var tionde dödsfall i västvärlden! Detta beror främst på att riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar ökar, vilket i sin tur ökar risken för en förtida död.
Tänk er nu tanken att man hade fått reda på att det skulle komma ett nytt influensavirus som skulle döda var tionde människa. Då minsann skulle det hända grejer. Man skulle tillsätta stora resurser för att forska fram ett nytt vaccin. Man skulle massvaccinera osv. När det gäller det långvariga stillasittandet så behöver vi inte det. Vi behöver bara resa på oss då och då så vi inte blir sittande för långa stunder.
Men det handlar heller inte om att man måste stå upp långa stunder, utan det är avbrytandet av långvarigt stillasittande som är viktigt. Bara genom att resa sig några minuter varje timme minskar ohälsorisken mycket.

Efter alla rekommendationer och råd att träna så är dettta något som börjat få allt mer uppmärksamhet. Att göra avbrott i det långvariga stillasittande anser man idag är en lika viktig hälsofaktor som träning där vi anstränger oss.
Men kan man välja?
Nej. Visserligen är i princip all rörelse bra för hälsan, men för att få en bra hälsoeffekt räcker inte enbart  träning eller enbart vardagsröresler. Vi behöver båda, dvs dels minska stillasittandet och även träna/motionera. Det ena kan inte ersätta det andra.
Så res er upp från stolen och stå upp för er hälsa!

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *