Du blir bra på det du tränar

Vilken träning är bäst för dig? Det finns egentligen inget svar på den frågan om du aldrig har funderat på vad du vill uppnå med din träning.

Är det för att för att få stora muskler, få bra kondition, gå ner i vikt eller kanske för att du helt enkelt mår så bra av det? Eller också vill du bli bra på något specifikt.

Den rätta träningen för dig är alltså den som leder dig bäst mot ditt syfte.  Jag tror ändå att de allra flesta av oss på något sätt vill se en progression i vår träning, det vill säga vi drivs av att se en förbättring i prestation.

träning med hantlar

Då är det bra att känna till den mest grundläggande principen för all utveckling och förbättring, nämligen den som kallas för specificitetsprincipen. Den innebär att vi helt enkelt ”blir bra på det vi tränar”.  Detta gäller inte enbart för fysiska prestationer, utan på de allra flesta områdena i livet.

Vill du bli bra på något specifikt, ja då är det just det specifika du ska träna på. Det innebär alltså att om du till exempel vill bli bra på att spela gitarr, så ska du träna på att spela just gitarr. Vill du bli bra på matematik så plugga matematik osv. Detta fungerar på samma sätt även för fysisk träning. Den effektivaste träningen är i princip att träna exakt det du vill bli bra på.

Vill du bli bra på långdistanslöpning, spring då långa distanser. Vill du bli bra på marklyft, ja träna då mycket marklyft osv.

löpning i backe

Kan det vara så enkelt? Ja, specificitetsprincipen fungerar ofta bra upp till en viss träningsnivå. Dock är det så att ju mer du ökar din träning, desto svårare blir det att upprätthålla specificitetsprincipen.

Att träna specifikt innebär nämligen att träningen också blir ensidig då det är samma system, samma muskulatur osv som belastas hela tiden. Detta kräver en viss tid av återhämning mellan träningspassen för att det ska ske en progression. Men ju mer träningen trappas upp desto större blir risken att återhämtningen inte blir tillräcklig. Du riskerar då att bli sliten både fysiskt och mentalt. Detta kan leda till överträning, skador eller att du helt enkelt ledsnar på att träna. Då sker det inga förbättringar utan istället kan få motsatt effekt och leda till en försämring.

Så ju mer och hårdare du tränar, desto sämre fungerar specificitetsprincipen och det blir istället viktigt att hitta variation i din träning.

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *