Vi blir sämre när vi tränar …

Vad säger han nu?
Ja, det kan ju låta konstigt men utveckling handlar om en process där vi växelvis bryter ner och bygger upp till högre nivåer. När vi tränar utsätter vi kroppen för påfrestning och stress som tillfälligt är nedbrytande för att genom vila sedan kunna bygga upp och bli ännu starkare.
Det är så vi utvecklas.

Som jag skrivit tidigare är människan en enormt anpassningsbar varelse som svarar genom att stärka de egenskaper och funktioner som belastas. Men detta sker alltså inte under träningspasset utan det är under vilan mellan träningspassen som vi får våra förbättringar och ökade hälsoeffekter.
Hur nedbrytande träningen är avgörs av vilken träningsdos vi har.
Träningsdosen kan man i princip säga är ett mått på hur mycket energi som vi gör av med när vi tränar och detta avgörs i sin tur genom tre faktorer.Vila och återhämtning

  • Frekvens – Hur ofta tränar du?
  • Varaktighet – Hur länge tränar du?
  • Intensitet – Hur hårt tränar du?

Det finns ett direkt samband mellan träningsdos och vilken återhämtningstid vi behöver. Ju högre träningsdos desto mer återhämtning och vila behöver vi för att nå önskade förbättringar i hälsa och prestationsförmåga. Men hur lång återhämtningstid vi behöver avgörs också av vår fysiska status.
Med fysisk status menas i princip hur vältränad man är. En vältränad person återhämtar sig nämligen snabbare än en otränad. Ju mer man tränar desto snabbare återhämtar sig kroppen. Elitidrottare klarar att träna två pass om dagen, och ändå hinna återhämta sig emellan. Det beror på att dom har tränat så mycket under så många år att kroppen lärt sig att återhämta sig väldigt snabbt. Kanske de inte heller har något jobb eller annat som ”stör dem” i sin vila. En otränad person kanske däremot kan träna max två gånger i veckan för att få tillräckligt med återhämtning.
Detta är oerhört viktigt att känna till och tyvärr är det allt för många som bara ”kör på”, med skador eller uteblivna resultat som följd.Gammal man återhämtar sig
Vill man optimera sin träning och få ut så mycket som möjligt av varje nedlagd träningstimme, vilket jag antar att alla vill, så måste man hitta rätt i förhållandet mellan träningsdos och återhämtning. Detta är nyckeln till att få ut bästa resultatet av sin träning och något som tex idrottare på alla nivåer ständigt söker efter. Detta är dock inte så lätt som det kan låta, eftersom det även finns andra saker i livet som spelar in tex hur man mår mentalt, stress, kost, om man är sjuk osv.

Hur gärna vi än skulle vilja så finns det därför inget generellt facit för förhållandet mellan träning och återhämtning. Detta är individuellt och vi får helt enkelt utgå från denna kunskap och sedan försöka lära oss vad som fungerar.
Ju mer vi tränar desto mer lär vi känna oss själva genom att lyssna på kroppens signaler. Vi kan också lära oss genom att dokumentera träningen och sedan utvärdera träning i förhållande till resultat.

Det finns en stor anledning till att jag tar upp det här med återhämtning och vila. Det är nämligen allt för många som börjar träna  alldeles för mycket och för hårt. Ja, jag vill nog påstå att det kanske är det vanligaste ”nybörjarmisstaget”.
Man är tänker helt enkelt inte på, eller är omedveten om, att det inte är träningen i sig som avgör resultatet, utan just samspelet mellan träning och vila.
Risken är då att man inte förbättras eller kanske till och med blir sämre Det finns också stor risk att man blir skadad eller helt enkelt ledsnar för att det är så ”jobbigt”.

Så jag vill uppmana er att inte enbart fokusera på träningsdosen.
Försök hitta balansen mellan träning och vila/återhämtning, för det är a och o för att få positiva effekter på både hälsa och prestation.

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *